ԱՄՆ նախագահ Դոնալդ Թրամփը հայտարարել է, որ կքննարկի Իրանը կրկին ռմբակոծելու հնարավորությունը, եթե Թեհրանն ուրանը հարստացնի մինչև «տագնապալի» մակարդակի։ Թրամփը հավելել է, որ կցանկանար տեսնել, թե ինչպես են Միջազգային ատոմային էներգիայի գործակալության կամ այլ հեղինակավոր աղբյուրի տեսուչները ստուգում Իրանի միջուկային օբյեկտներն անցյալ շաբաթավերջին դրանց ռմբակոծությունից հետո։               
 

«Պետք է ոչ թե ռազմաքաղաքական դաշինք կնքել, այլ ճանաչել ԼՂՀ անկախությունը»

«Պետք է ոչ թե ռազմաքաղաքական դաշինք կնքել, այլ ճանաչել ԼՂՀ անկախությունը»
10.06.2016 | 01:20

«Իրատեսի» զրուցակիցն է Գլոբալիզացիայի և տարածաշրջանային համագործակցության կենտրոնի տնօրեն ՍՏԵՓԱՆ ԳՐԻԳՈՐՅԱՆԸ:

-ԵԱՀԿ ՄԽ համանախագահները Հայաստանի և Ադրբեջանի ԱԳ նախարարներին շփման գծում միջադեպերի հետաքննության մեխանիզմների տեղակայման նախագիծ են ներկայացրել: Մամեդյարովը շարունակում է պնդել, որ հայկական զինուժը պետք է դուրս բերվի «օկուպացված» տարածքներից, Նալբանդյանի հետ հանդիպումը ՈՒոռլիքը գնահատում է գերազանց: Հունիսին նախագահները համաձայնել են հանդիպել: Ձեր գնահատականով՝ մենք պատրա՞ստ ենք բանակցությունների, եթե Ադրբեջանը շարունակում է նախապայմաններ դնել:
-Առաջին հերթին այդ հարցը պետք է ուղղել իշխանություններին՝ նրանց, որ պատասխանատու են բանակցությունների համար և տիրապետում են ամբողջական տեղեկատվության: Ես կարող եմ ասել իմ կարծիքը: Մենք վերլուծելիս գրեթե միշտ իրադարձությունները քննարկում ենք մեր տեսանկյունից, բայց շատ օգտակար է իրավիճակին նայել Ադրբեջանի աչքերով: Դժվար է, իհարկե, բայց պատրաստված լինելու համար անհրաժեշտ է: Նրանք համարում են, որ քառօրյա պատերազմում հասել են մեծ հաջողության և շատ ոգևորված են: Ավելի կոշտացել է հասարակության դիրքորոշումը՝ լուրջ դժգոհություն կա, որ Ալիևը դադարեցրեց պատերազմը: Տասնամյակներ ապրելով պարտության գաղափարի հետ՝ նրանք համարում են, որ հասել են մեծ հաջողության, որը պետք էր շարունակել: Արդեն չեմ ասում, որ Ալիևի դիրքորոշումը, մեղմ ասած, կառուցողական չէ: Ապրիլյան պատերազմում, իրենց գնահատականով, փայլուն հաջողությունը նոր լիցքեր է տալիս ադրբեջանցիներին, ուժեղացնում է նոր պատերազմի հավանականությունը: Այդ պատճառով ես այսօր շանս չեմ տեսնում, որ Ալիևը կարող է փոխել վերջին երեք- չորս տարիների դիրքորոշումը: 2012-ից հետո այդ դիրքորոշումը եղել է նախապայմանային՝ դուրս բերեք զորքերը Ղարաբաղի շրջակա տարածքներից, հետո կխոսենք: Պատերազմն էլ Բաքուն սկսեց ստատուս քվոն քանդելու համար: Պետք չէ ոչ զարմանալ, որ նա կրկնելու է նույնը, ոչ էլ փոփոխության սպասել: Ինչքան մենք զիջումներ անենք, այնքան նրանց դիրքորոշումը կոշտանալու է:
-Մենք ինչո՞ւ նախապայմաններ չենք դնում այդ դեպքում:
-Մեր դիրքորոշումը պետք է լինի՝ պատրաստ ենք բանակցությունների, բայց պետք է նախապայմաններ դրվեն՝ շատ կոնկրետ: Օրինակ՝ շփման գծից դիպուկահարների դուրսբերումը և հետաքննության մեխանիզմների տեղակայումը: Վիեննայում այդ մասին խոսվեց, բայց Բաքուն չի ուզում մեխանիզմներն աշխատեցնել: Դիպուկահարների դուրսբերման հարցում մեզ բոլորը կաջակցեն՝ և ԵԱՀԿ ՄԽ համանախագահները, և միջազգային հանրությունը: Բոլորն էլ հասկանում են, որ դիպուկահարները զբաղված են ընդհանուր իրավիճակ չփոխող սպանությամբ և անընդհատ սրում են դրությունը: Դա նույնիսկ մեր նախապայմանը չէ, զինադադարի ռեժիմի պահպանման հարց է, որին բոլորը համաձայն են՝ Բաքվից բացի: Ես ցավով եմ ասում, բայց քիչ հավանական է, որ այս պայմաններում բանակցային գործընթացը կվերականգնվի, ուրեմն մենք պետք է զսպիչ մեխանիզմներ ձևավորենք Ադրբեջանի նոր ագրեսիայի առաջ:
-Ինչո՞ւ մենք չենք անում քայլեր, որ գուցե համանախագահների կամ միջազգային հանրության սրտով չլինեն, բայց մեզ համար պաշտպանական մեխանիզմներ են: Օրինակ՝ ռազմաքաղաքական դաշինքի կնքումը ԼՂՀ-ի հետ:
-Գլխավոր զսպիչ մեխանիզմը ներսում փոփոխություններ կատարելը կլինի: Ինչ-որ քայլեր արվում են, բայց քիչ են: Շատ արագ պետք է լուծվի զենքի ձեռքբերման հարցը:
-Ինչո՞ւ, Ռուսաստանից բացի, այլ պետությունից զենք չենք գնում, պայմանագրերով կաշկանդվա՞ծ ենք:
-Եթե կան իրավական խոչընդոտներ, պետք է չեղյալ համարել Ռուսաստանի հետ պայմանագրերը: Առաջին մարտավարական խնդիրը բանակն ուժեղացնելն է՝ զենքով ու մարդկային ռեսուրսներով, ամրացնել դիրքերը: Երկրորդ՝ Ղարաբաղի հարցում հասարակության համախմբումը պետք է պահպանել, ու այստեղ մեծ է ոչ միայն հասարակության, այլև իշխանության դերը: Պետք է անել քայլեր, որոնք չեն պառակտում հասարակությունը: Դու կարող ես առավոտից երեկո խոսել համախմբումի կարևորության մասին՝ պահպանելով օլիգարխիկ մենաշնորհները, և ոչ ոք չի հավատա քո խոսքին: Օլիգարխիզմը պետք է թուլանա, ես դեմ եմ ամեն ինչ քարուքանդ անելուն, բայց մենաշնորհները պետք է վերացնել: Օրինակ՝ կա պետական կարիքների բավարարման ծրագիր, որի պատճառով մարդիկ այսօր հայտնվում են փողոցում՝ կորցնելով սեփականությունը: Պետք է կասեցնել այդ ծրագրի գործունեությունը: Երբ օլիգարխները արհեստական բարձրացնում են գները, կոտրում են ժողովրդի կամքը՝ սիրել ու պայքարել երկրի համար: Կոռուպցիայի դեմ պայքարը միայն ծրագրերով ու խոսքերով չէ, կոնկրետ քայլեր են պետք: Պաշտոնանկությունները, քրեական գործերի հարուցումը պետք են՝ փոխելու մթնոլորտը: Սրանք շատ կոնկրետ քայլեր են, որ հնարավոր է արագ անել, եթե կա քաղաքական կամք: Ադրբեջանն ուշադիր հետևում է՝ ինչ է կատարվում Հայաստանում, մենք էլ գիտենք՝ իրենք ինչ են անում: Այս փոփոխությունները զսպիչ մեխանիզմ են: Եթե արագ չկատարվեն տակտիկական քայլեր, մեծ է հավանականությունը, որ Ալիևը կվերսկսի պատերազմը, քանի որ բանակցությունների միջոցով հաջողությունները քիչ հավանական են:
-Չե՞ք կարծում, որ բանակցություններում հաջողությունը միայն Հայաստանից ու Ադրբեջանից չի կախված, նաև համանախագահներն ունեն տարբեր տեսակետներ: Չի բարձրաձայնվում, բայց ակնհայտ է, որ Ֆրանսիայի և ԱՄՆ-ի դիրքորոշումները տարբեր են ՌԴ-ի դիրքորոշումից:
-Տեսակետների տարբերություններ կան, այնուամենայնիվ մեկ հարցում նրանց դիրքորոշումը շատ մոտ է՝ պատերազմ չի ուզում ոչ ոք: Ի՞նչ ցույց տվեց քառօրյա պատերազմը: Նախ և առաջ՝ մեր թույլ կողմերը: Ես չեմ կարծում, որ մենք պիտի դրանից շատ վատ զգանք, ամեն ինչ կարելի է արագ շտկել: Վտանգավորը այն է, որ միջազգային հանրության մեջ ձևավորվեց տեսակետ, որ կա թույլ կողմ: Սխալ կարծիք է, բայց արձանագրվել է: Ես շատ եմ շփվում միջազգային փորձագետների, դիվանագետների, եվրոպացի պատգամավորների հետ, և տեսանելի է ընկալման փոփոխությունը: Ոչ թե ուժերի հավասարակշռությունը, այլ ընկալումը փոխվեց՝ Հայաստանն ու Ղարաբաղն ընկալվում էին պատերազմում հաղթած կողմ:
-Այսօր ընկալվում են իբրև պարտվա՞ծ կողմ:
-Ոչ, բայց իբրև թույլ կողմ: Եվ Արևմուտքը, և Ռուսաստանը դա արձանագրեցին: Կոնֆլիկտները լուծվում են կամ պատերազմով, որտեղ մի կողմը հաղթում է, մյուսը՝ պարտվում, կամ գտնվում է թույլ կողմը, որը ի վերջո զիջում է: Աշխարհը հիմա հակված է մեզ համոզել՝ միակողմանի զիջումների գնալ, անցած տասը տարիներին այդ մասին ընդհանրապես չէին խոսում: Իշխանությունները պետք է շատ զգույշ լինեն:
-Ինչո՞ւ ձևավորվեց հայկական կողմի թուլության պատկերացումը:
-Շատ ու շատ հարցերում մենք զիջեցինք մեր սուվերենությունը Ռուսաստանին, և Մոսկվան, հասկանալով, որ մենք հիմա բարդ վիճակում ենք, ուզում է առավելագույնը կորզել մեզնից: Պատահական չէ, որ 200-միլիոնանոց վարկի դիմաց զենքի մատակարարումը սկսեցին կապել հակաօդային համատեղ պաշտպանության համակարգի համաձայնագրի հետ: Չխորանանք համաձայնագրի տեքստի մեջ, տարբեր տեսակետներ կան՝ օգուտների ու վտանգների մասին: Կարևորը, որ վարկով տրվող զենքի մատակարարման դիմաց էլ փորձում են հավելյալ օգուտ ստանալ: Ռուսաստանը միշտ նույն քաղաքականությունն է վարել Հայաստանի նկատմամբ՝ հիշեք, գազի ընդամենը 200 միլիոն պարտքի դիմաց մենք սեփականություն տվեցինք: Մտահոգիչը միտումն է, որ շարունակվում է, ամեն օր մենք մաս ենք կորցնում մեր սուվերենությունից, որ թուլացնում է մեր դիրքերն Արևմուտքում: Եթե մենք Ռուսաստանի մի նահանգ ենք դառնում, Արևմուտքը իմաստ չի տեսնում մեզ աջակցելու մեջ: Քառօրյա պատերազմի ժամանակ բազմաթիվ երկրներ աջակցեցին Ադրբեջանին, որ զարմանալի էր բացահայտ ագրեսիայի առկայությամբ: Որ եվրոպական երկրների զգալի մասը մնաց չեզոք, հենց դա էր պատճառը՝ նրանք ասում են՝ մենք չգիտենք, թե դուք ինչ եք ուզում: Մեր արտաքին քաղաքականության հստակ չլինելը, շատ ու շատ իրավասությունների զիջումը Ռուսաստանին ԵԱՏՄ-ին անդամակցությամբ՝ մեզ խաղից դուրս են դնում: Օրինակ՝ այսօր Հայաստանը չի կարող ազատ առևտրի գոտի ստեղծել Իրանի հետ: Մենք մտանք մի միություն, որի հետ չունենք ընդհանուր սահման ու ստանձնեցինք պարտավորություն ուղիղ չգործակցել հարևանի հետ, որը ազատվում է պատժամիջոցներից:
-Ինչո՞ւ երբ ԱԺ-ում ԵԱՏՄ-ից դուրս գալու օրինագիծ է ներկայացվում, աջակցություն չի գտնում:
-Երբ ասում եմ՝ ԵԱՏՄ-ն կաշկանդում է մեզ, չեմ ասում՝ հենց այսօր դուրս գանք:
-Հենց այսօր դուրս գալ չենք էլ կարող, բայց եթե օրինագիծը մտնում է օրակարգ ու քննարկվում է, ազդանշան է Ռուսաստանին, որ Հայաստանն իր ծայրագավառը չէ:
-Համաձայն եմ, դա վկայում է, որ իշխանական էլիտայի որակը ցածր է, առանձին խելոք մարդիկ կան, բայց հավաքական ինտելեկտուալ մակարդակը ցածր է, որը խիստ պրոբլեմատիկ է:
-Ինտելեկտի հետ կապ ունի՞ ԼՂՀ-ի հետ ռազմավարական դաշինքի համաձայնագրի անհայտ ճակատագիրը:
-Պատերազմի ժամանակ ճանաչել Ղարաբաղի անկախությունը ուրիշ է, այսօր՝ ուրիշ: Հաշվի առնելով մեր խնդիրներն աշխարհում, ԵԱՏՄ-ում աջակցություն չունենալը, ԵԱՏՄ-ին անդամակցելու պատճառով Եվրոպայի վերաբերմունքը, չարժի դեմարշներ անել, բայց սուվերենության մակարդակը պետք է բարձրացնել:
-Անկախությունը ինչպե՞ս են վերականգնում, եթե ոչ անկախ քաղաքականություն վարելով:
-Կարելի է և այդպես մտածել, բայց դիրքերն ամրապնդելուց հետո: ԼՂՀ-ի հետ ռազմաքաղաքական դաշինքի համաձայնագրի վրա աշխատանքներ կատարվում են, գուցե սպասում են հարմար պահի:
-Հարմար պահի որոնումներում չի՞ կորչում ժամանակը:
-Համոզված չեմ, գուցե նաև աշխարհի վերաբերմունքն են շոշափում: Կրկնում եմ՝ մենք պետք է սովորենք ինքնուրույն քայլեր անել, համաձայն եմ, որ պետք չէ սպասել՝ ով ինչ կասի, բայց կան մարտավարական խնդիրներ: Եթե Ադրբեջանը ռազմական գործողությունները վերսկսի, պետք է ոչ թե ռազմաքաղաքական դաշինք կնքել, այլ ճանաչել ԼՂՀ անկախությունը: Քառօրյա պատերազմը մեզ պետք է սովորեցնի հնարավոր նոր զարգացումներին պատրաստ լինել:
-Իրանի պատժամիջոցների վերացումից մեկ տարի հետո միայն Հայաստանի ԱԳ նախարարը գտավ հարևան Թեհրանի ճանապարհը, երբ ամբողջ աշխարհն այնտեղ արդեն ներկա է ստացել, ժամանակի կորուստ չէ՞ր:
-Մենք ունենք սուվերենության պրոբլեմ: Չեմ բացառում, որ այդ ընթացքում ճշտվում էր Ռուսաստանի դիրքորոշումը, բայց դա միայն բարդացնում է մեր դրությունը: Իհարկե, նորմալ է, երբ քո ռազմավարական դաշնակցի հետ ինչ-որ քայլեր ճշտում ես, քննարկում ես:
-Անհրաժեշտ է, երբ քո ռազմավարական դաշնակիցը գնահատում է քո շահերը և իր գործողություններով չի վնասում քեզ, իսկ ի՞նչ ցույց տվեց քառօրյա պատերազմը:
-Հայաստանը ԵՄ-ի հետ ստորագրեց շատ կարևոր «Հորիզոն 2020» ծրագիրը, Հայաստանը բանակցում է ԵՄ-ի հետ միասնական օդային տարածքի ստեղծման վերաբերյալ, որ բազում հնարավորություններ է բացում՝ ավիատոմսերի էժանացման, մեր օդանավակայանը տարանցիկ դարձնելու: 2015-ի Ռիգայի գագաթնաժողովում այս ծրագրերը կային, բայց պետք է նոր պատերազմ սկսվեր, որ ընթացք տրվեր: Եթե այդ քայլերը մեկ տարի առաջ արվեին, Ռուսաստանը ավելի շատ կհարգեր Հայաստանին: Լավ է, որ Նալբանդյանը գնաց Թեհրան, բայց առաջինը պիտի գնար, ոչ թե հիմա: Չինաստանի նախագահը պատժամիջոցները հանելուց մեկ շաբաթ հետո Թեհրանում էր:
-Պուտինը պատրաստվում է եռակողմ հանդիպման՝ ՌԴ-ի, Ադրբեջանի ու Իրանի նախագահների հետ, բայց մտքով չի անցնում եռակողմ հանդիպում՝ ՌԴ-ի, ՀՀ-ի ու ԻԻՀ-ի նախագահների ձևաչափով: Ինչո՞ւ:
-Մենք պասիվ ենք, առավելագույնը ասում ենք՝ մենք համաձայն ենք, օրինակ, Իրանի գազը տարանցել Վրաստան, Իրան-Հայաստան երկաթգիծ կառուցել, ասում ենք ու նստում ենք մեր տեղը՝ սպասում ենք, որ գան մեզ համար գործ անեն: Պուտինը եռակողմ հանդիպում չի նախատեսում, որովհետև շահ չի տեսնում, ռեալ պատրաստակամություն, նախաձեռնություն: Ադրբեջան-Իրան-Ռուսաստան՝ շատ կարևոր ճանապարհային միջանցք է, որտեղ Պուտինը իր շահը տեսնում է: Նալբանդյանի այցի ժամանակ Իրանի նախագահը նորից հայտարարեց՝ Իրանը համաձայն է դեպի Եվրոպա գազատարը Հայաստանով տանել: Բայց պետք է կոնկրետ քայլեր անել՝ պետք չէ գցել ուրիշի վրա մեղքը, նախաձեռնող չենք և ոչ բոլոր հարցերում ենք սուվերեն: Չինաստանը հայտարարում է՝ քանի որ երկաթուղին Մետաքսի ճանապարհի վրա է, պատրաստ ենք ֆինանսավորել, իսկ մենք ոչինչ չենք անում՝ ինչ է՝ «Գազպրոմը» դեմ է, «Ռուսական երկաթուղին» դեմ է: Դեմ է, բանակցեք, համաձայնագիր փոխեք, քայլ արեք: Մենք բախվում ենք սուվերենության ցածր աստիճանին ու չենք փորձում առաջ շարժվել: Իսկ Դուք հարցնում եք՝ ի՞նչ անել:


Զրուցեց Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2241

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ